Friday, September 18, 2015

1.    ANALISIS MASALAH
Perancangan yang teliti adalah penting untuk mengajar. Mengikut Clark and Lampert (1986), perancangan guru menentukan apa yang diajarkan di sekolah-sekolah. Perancang yang baik melibatkan peruntukan penggunaan masa dan pemilihan kaedah mengajar yang sesuai agar boleh menarik minat pelajar dan mewujudkan persekitaran pembelajaran yang produktif. Malah aktiviti yang menarik dapat menarik minat pelajar untuk belajar. Maka di sini murid-murid tidak akan mencelah percakapan dan akan memberikan tumpuan yang baik kerana mereka berminat dengan aktiviti yang seterusnya. Marilah kita melihat bagaimana guru merancang pengajarannya. Sebelum guru merancang, beliau patut ikuti prinsip merancang pengajaran :
*      Menentukan apa yang hendak diajar
*      Merancang bagaimana hendak mengajar
*      Mencari cara memudahkan cara pembelajaran
*      Pengurusan pembelajaran

Menurut Cottle dan Downie (1970) kaunseling di bawah bimbingan secara individu merujuk kepada proses perbincangan di antara kaunselor dengan kliennya di mana kaunselor ini berusaha menolong kliennya memahami dirinya sendiri dan menerima masalah yang dihadapi dengan tenang dan tabah. Sikap yang ditunjukkan murid ini menyebabkan saya terpaksa menyiasat tentang masalah yang dihadapi oleh dirinya. Saya telah menjalankan siasatan ke atas dirinya dan mendapati bahawa beliau ingin memberontak kerana ibu dan bapanya amat sibuk bekerja dan beliau dijaga oleh pembantu rumahnya. Hal inilah yang menyebabkan beliau malas untuk belajar dan suka membuat bising semasa di dalam kelas. Ini adalah kerana beliau memerlukan perhatian dan kasih saying yang lebih dari keluarganya.

1 comment: